Google gebruikt voor steeds meer producten en diensten kunstmatige intelligentie (AI) , waaronder de Pixel-smartphones en de nieuwe Gemini-chatbot voor consumenten en bedrijven. Nu blijkt dat het bedrijf ook een groot taalmodel (LLM) genaamd Goose heeft gelanceerd, dat alleen voor eigen medewerkers is bedoeld.

Goose moet medewerkers van Google helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten, blijkt uit interne documenten die Business Insider heeft ingezien.

In die documenten legt Google uit dat Goose ”een afstammeling van Gemini” is en ”getraind is met meer dan 25 jaar aan ontwikkelingsexpertise van Google’.

Goose kan volgens de documenten ”vragen beantwoorden over Google-specifieke technologieën, programmeren op basis van interne ’tech stacks’ en softwarecode aanpassen via op een natuurlijke manier geformuleerde prompts.”

Artificial intelligence (AI) inzetten om efficiënter te werken past binnen de nieuwe strategie Google. Het bedrijf ontsloeg in de afgelopen dertien maanden duizenden werknemers en reorganiseerde verschillende afdelingen.

Volgens de interne documenten die Business Insider heeft ingezien, ziet Google het AI-model Goose als onderdeel van zijn plan om ''AI naar elke fase in het productontwikkelingsproces brengen.''

Goose is in ieder geval voor een deel van de medewerkers beschikbaar, maar het is niet duidelijk of alle mogelijkheden al gebruikt kunnen worden. In een van de documenten staat dat Goose "het eerste grote taalmodel is dat zal worden goedgekeurd voor intern programmeren bij Google."

In de documenten staat dat het ontwikkelen van Goose een gezamenlijke inspanning is van Google Brain, DeepMind en andere teams van Google. Het bedrijf liet Brain en DeepMind vorig jaar fuseren tot Gemini, dat zijn naam heeft te danken aan de 'tweelingteams' die het ontwikkeld hebben.

Steeds grotere rol voor AI

Google is niet het enige techbedrijf dat zijn eigen AI-modellen en -producten gebruikt om de productiviteit op te vijzelen. Microsoft heeft onlangs Copilot uitgerold voor interne teams, meldde Business Insider eerder al.

En Goose is niet het enige voorbeeld van hoe Google AI gebruikt om efficiënter te worden.

Zo gebruikt het bedrijf bijvoorbeeld ook AI om de hoeveelheid energie te verminderen bij het koelen van zijn datacentra. Ook dringt Google er bij adverteerders op aan geautomatiseerde AI-producten te gebruiken om te bepalen op welke Google-producten ze adverteren.

Google zegt dat er dit moment geen banen verdwijnen door AI. "We zijn niet aan het reorganiseren omdat AI banen aan het overnemen is", zei chief business officer Philipp Schindler, nadat Business Insider had gemeld dat er mensen worden ontslagen bij de advertentieafdeling van Google als onderdeel van een bredere reorganisatie.

Goose kan steeds nuttiger worden voor medewerkers. De toepassing is ontwikkeld met een "focus op nieuwe technologische mogelijkheden", staat in een van de documenten. Dat lijkt erop te wijzen dat het veel verder zou kunnen gaan dan de toepassing die nu al worden aangeboden aan medewerkers.

En als Google-medewerkers specifieke vragen hebben tijdens het gebruik van Goose, kunnen ze gebruik maken van een de interne chatbot genaamd Duck.

LEES OOK: Waarom AI-bedrijven hun chatbots expres fouten laten maken